Tuesday 26 April 2016

PIPE SUPPORT FABRICATION

PENGENALAN KEPADA  KIMPALAN SMAW

Didalam proses asas kimpalan arka terdapat berbagai jenis proses yang perlu diketahui dalam kerja kimpalan. Ini juga termasuk juga mengenai punca tenaga yang digunakan saperti kuasa eletrik , generator dan sebagainya. Diantara proses kimpalan asas bagi kimpalan arka adalah saperti berikut :

   1)  Shielded Metal Arc Welding ( SMAW )
   2)  Gas Metal Arc Welding (GMAW)
   3)  Flux Cored Arc Welding ( FCAW)
   4)  Gas Tungsten Arc Welding  ( GTAW )
   5)  Submerged Arc Welding ( SAW )

Kimpalan arka elektrik atau kadakala dikenali sebagai kimpalan arka logam terlindung telah digunakan dengan pesatnya dalam kerja pembinaan , jambatan , kapal ,tangki , kerenderaan , mesin  dan sebagainya. Mesin kimpalan arka pada masa ini direka bentuk dan disesuaikan untuk kegunaan menyambung berbagai jenis logam nipis dan tebal. Proses kimpalan arka dapat dijalankan dengan mudah , cepat dan sempurna oleh pengimpal yang mahir. Disamping itu  penyenggaraan mesin kimpalan jenis ini adalah senang dan tidak rumit.



 
     
Haba panas ini akan terus melebur hujung elektrod dan logam asas lalu bersatu sebagai batas kimpal. Semakin tinggi rintangan ,semakin besar haba yang terjadi.



· Salutan elektrod pula akan terbakar dan mengeluarkan gas - gas dimana melindungi cairan logam panas dari kemasukan udara luar .  Ia juga akan menutupi permukaan batas sehingga sejuk dimana sebagai terak ( slag ).

No comments:

Post a Comment